برنامه سالانه دبیرستان

بســمه تعالی

نوجوانی یکی از حساسترین دوران زندگی به حساب می آید زیرا عوامل زیستی، روانی و اجتماعی تواماً در بروز دوره نوجوانی دخالت دارد. این مرحله از زندگی نوجوان مصادف با ورود به مقاطع راهنمایی و دبیرستان       می باشد. در این دوره فرآیند تغییرات و تحولات ناشی از بلوغ برای انتقال از دوره کودکی به بزرگسالی به وقوع     می پیوندد این تغییرات در همه ابعاد رشد اعم از جسمانی، روانی، اجتماعی اتفاق می افتد هرچند که همزمان رخ نمی دهد.

          در این دوره فرد قابلیت بیشتری در ارتباط با استقلال طلبی در خود می یابد و یاد می گیرد که در بسیاری از موارد خود تصمیم گیری کند و به هرحال برای آینده آماده شود و حال باید ببینیم مهم ترین اهداف در آموزش متوسطه  عبارت است از :

          1-خودشناسی و خودیابی : پذیرفتن موجودیت خود و قبول نقش متناسب با جنسیت خویش (دختر یا پسر)؛

          2-توانایی ایجاد روابط جدید با همسالان از هر دو جنس ؛

          3-استقلال طلبی عاطفی از پدر و مادر و دیگر بزرگسالان؛

          4- نیل به اعتماد به نفس؛

          5- آمادگی برای انتخاب رشته تحصیلی یا شغلی؛

          6- گسترش مهارتهای معنوی و اخلاقی برای نیل به شایستگی هرچه بیشتر؛

          7- مسئولیت پذیری ارائه و رفتارهای اجتماعی مطلوب از خود، در جامعه؛

          8- آماده شده برای ازدواج و تشکیل زندگی خانوادگی؛

          9- پرورش ارزشهای  مذهبی و اعتقادی و پای بندی به آنها ؛

          10- تلاش در جهت گسترش استعدادهای علمی، هنری،ورزشی ؛

          11- یافتن مهارتهای عمومی؛

          12- هماهنگ شدن با ابزارها ؛

          13- آشنایی با منابع اقتصادی کشور و منطقه؛

          14- چگونگی تلاش برای ارتقای سطح اقتصاد خانواده ها با استفاده از علم اقتصاد و ...

          15- آشنایی با حقوق و مالکیت فردی و اجتماعی؛

          16- پذیرش مسئولیت اجتماعی و از خودگذشتگی ؛

          17- آشنایی با بهداشت فردی، اجتماعی و روانی و تأثیر آن بر سلامت جامعه؛

          18- آشنایی با تکالیف اسلامی اعم از مذهبی و سیاسی و خود را مسئول دانستن در مقابل جامعه و خانواده .

در هدایت و راهنمایی دوران آموزش نوجوانان نخست به ویژگیها و تواناییهای آنان توجه کرد و با عنایت به اینکه در این دوره نوجوان فرصت ارزشمندی می یابد تا در تحصیلات بی ثبــاتیهای اوان نوجـــوانی به صورت شیوه های احساسی، فکری و عملی کودکانه به تدریج به روشهای پخته تر، از نو سازمان می یابد باید اقدامات اساسی را در طول سال تحصیلی مدنظر قرار دهیم تا بتوانیم هرچه بهتر در این زمینه گامهای مؤثری برداریم.

بعد از این مقدمه ابتدا به معرفی کوتاه و اجمالی منطقۀ رودهن می پردازیم.

آشــنائی با شهــر رودهــن

          شهر رودهن در 35 کیلومتری شرق استان تهران در مسیر جاده آبعلی و دماوند قرار گرفته است. شهر براساس آماری که شهرداری در سال 1369 بعمل آورده است این شهر دارای 000/15 نفر جمعیت و از نظر سیاسی تابع شهرستان دماوند در استان تهران می باشد. چون رودهن در مسیر جاده شمال قرار گرفته است بنابراین بیشتر مردم آن کسبه و از طریق عرضه کالاهای دامی و لبنیات و سایر مایحتاج مسافران عبوری امرار معاش می نمایند. در این شهر عده ای نیز به دامپروری، باغداری و کشاورزی مشغولند و تعداد مؤسسات صنعتی و کارخانه از قبیل کارخانه گچ جبل، اجاق گاز، یخچال سازی و تراشکاری در آن دایر می باشد. رودهن به علت خوشی آب و هوا منطقه ای ییلاقی و در تابستان پذیرای میهمانان زیادی از تهران می باشد.

دبیرستان طالقانی اولین دبیرستان دخترانه است که در منطقه درسال1357 افتتاح گردیده است و اکثر مسئولین خانم منطقه از دانش آموزان اولیه این آموزشگاه بوده اند و در حال حاضر با آمار ذیل مشغول به فعالیت می باشد.

آمار کل دانش آموزان 483 نفر

 

سال

اول

دوم

سوم

رشته

عمومی

انسانی، تجربی، ریاضی

تجربی

تعداد

292 نفر

153

36

 

در این سال تحصیلی اهدافی را در حوزه های مختلف که به ترتیب ذیل ترسیم می شود.

          این اهداف در برنامه های فراسو کلان خلاصه می شود. اما در این آموزشگاه برنامه هایی که قابل اجرا باشد برای این سال تحصیلی در نظر گرفته شده است که به حول و قوه الهی قصد انجام آن را در حد توان در نظر داریم .

 

1-حوزه آموزشی

الف: ارتقای کیفیت و کمیت آموزشی

            برای آنکه بهتر بتوانیم استعداد و پیشرفت مجموعه آموزشگاه در این زمینه را مورد بررسی قرار دهیم به موارد ذیل اشاره می شود.

1-افزایش درصد قبولی وجلوگیری از افت تحصیلی خصوصاً دانش آموزان سال اول

ابتدا آمار سال قبل خود را در پایه اول یادآور می شویم

 

تعداد دانش آموزان سال اول 88-87

تعداد

قبولی

تعداد

125 نفر

قبولی خرداد

68 نفر

11 نفر

قبولی شهریور

33 نفر

114

مردودی

13 نفر

          ضمن یک نگاه کوتاه به نتایج می توان به تلاش آموزشگاه در سال گذشته برای پیرامون این امر       می توان پی برد. با توجه به اینکه 120 دانش آموز در قالب چهار کلاس داشتیم حدود         نفر مردودی داشتیم که با توجه به برنامه سالانه قبل و پیش بینی در آن به نحو خوبی توانستیم در این راه گام هایی مؤثر برداریم و بر آن شدیم امسال نیز در این مهم تلاش کافی و وافی داشته باشیم.

هدف اول : افزایش درصد قبولی نسبت به سال قبل ارتقاء یا بدو حتی الامکان کمترین مردودی را داشته باشیم.


آمار دانش آموزان سال اول در سال تحصیلی 89-88

پایه

تعداد کلاس

دانش آموزان هرکلاس

تعداد کل دانش آموزان

تعداد مردودی ها

طالقانی

مبتکران و سایر مدارس

اول

9 کلاس

33-30 نفر

280

13 نفر

16 نفر

 

چگونگی اجرای برنامه جلوگیری از افت تحصیلی

 

مجری طرح

شورای مدرسه، شورای دبیران، انجمن اولیا و مربیان، شورای دانش آموزان

زمان تشکیل جلسات

با شروع سال تحصیلی و تشکیل جلسات مجریان طرح

 

 

 

تحلیل موضوع

مهمترین مشکل متوسطه در کل کشور و آموزشگاه ما افت دانش آموزان سال اول که به یکی از این سه راه منتهی می شود؛ 1- مردودی و تکرار سال اول، 2- ترک تحصیلی تعدادی از دانش آموزان، 3- ورود به پایه بالاتر با سطح پایین نمرات

با توجه به آمار ذکر شده در جدول بالا و وجود کل دانش آموزان سال اول دختر در این آموزشگاه و متأسفانه آمار بالای مردودی که سال دوم خود را می گذرانندو از سایر مدارس به آمار ما اضافه شده اند. بزرگترین مشکل را بوجود آورده است و گروه برنامه ریزی آموزشگاه سعی خواهد کرد با ارائه روش های مناسب بر این مشکل غالب آید . علیرغم اینکه دانش آموزان دارای سطوح مختلف نمرات می باشند و عوامل مختلف از قبیل وضعیت اقتصادی ، فرهنگی، خانوادگی، مشکلات یادگیری و ضعف درسی شدید دوره راهنمایی که در چند مرحله امتحان باعث قبول شدن آنها می شود(و بزرگترین عامل یعنی عدم انگیزه کافی دانش آموزان)

 

 

برنامه پیش بینی شده کارگروه

 

1

افزایش ساعات درسی در دروس اصلی(ریاضی،زبان، فیزیک)(8ساعت ریاضی،4ساعت فیزیک،4 ساعت زبان)

2

استفاده مؤثر از همیار معلم و گروه بندی دانش آموزان و تیمی عمل کردن در سطح دروس

3

سوق دادن دانش آموزان به تفکر و حل مسئله بجای حفظ کردن

4

اجرای پروژه تدریس بصورت گروهی و خارج شدن از حالت معلم محوری و فعال کردن دانش آموزان

5

تماس مستمر با والدین و بازخورد پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق دادن کارنامه، دعوت از اولیا دانش آموزان ضعیف

6

فعال کردن نقش مشاوران و ارجاع دانش آموزان و والدین به هماهنگی با آنان در جهت رفع مشکلات خانوادگی، عاطفی، تحصیلی، اضطراب زدایی از آنان

7

استفاده از آزمایشگاه مدرسه و منطقه، سایت کامپیوتر و کتابخانه، انواع سی دی آموزشی

8

دانش آموزان برتر علمی در آموزشگاه و نصب اسامی آنها و اعلام اسامی در صبحگاه، اهداء جایزه به آنان

9

بکارگیری روشهای متنوع توسط دبیران در جریان تدریس و واگذاری به خود دانش آموزان و استفاده از مشارکت آنان در ایفای نقش دبیر (تبدیل دانش آموزان از حالت غیرفعال به دانش آموزان کوشا و فعال)

10

برگزاری فوق برنامه برای دانش آموزان ضعیف

11

برگزاری مسابقات مختلف بین آنان

12

دادن انگیزه و اعتماد به نفس از راههای گوناگون به دانش آموزان (مشاوران، دبیران و هماهنگی با دبیران)

12

دعوت از مسئولین و یا اساتید دانشگاه که قبلاً دانش آموز این آموزشگاه بوده و در حال حاضر مشکل گشای جامعه شده اند.

 

تحلیل وضعیت درون و بیرون مدرسه

 

تحلیل وضعیت درون مدرسه

جدول تحلیلی عوامل درونی مدرسه

 

قوت ها

ضعف ها

وجود دبیران با تجربه و علاقه مند به امر تدریس

وجود دبیران با مدرک فوق لیسانس

هماهنگی کادر و اجرای روش های مناسب

نوساز بودن آموزشگاه و فضای مناسب

افزایش ساعت درس خصوصاً در ریاضی و فیزیک و زبان

استفاده از روش های همیار معلم

عدم استفاده بعضی از دبیران از الگوهای جدید روش تدریس

تعداد زیاد دانش آموزان در کلاس اول

ضعف درسی دوره راهنمایی

آمار بالای مردودی ورودی به آموزشگاه از سایر مدارس

کم بودن ساعت تدریس با توجه به حجم بالای درس در بعضی از دروس مانند عربی، زیست، و..

عدم انگیزه کافی دانش آموزان

 

تحلیل وضعیت عوامل بیرونی مدرسه

فرصت ها

تهدیدها

همکاری خارج از برنامه درسی دبیران در بعضی از دروس

مشارکت و همکاری شورای مدرسه، شورای دبیران و انجمن

همکاری والدین درحد امکان از طریق آموزش خانواده و...

 

 

عدم آگاهی بعضی از خانواده ها

سطح پایین سواد خانواده ها

فقراقتصادی خانواده ها

وضعیت آشفته بعضی از والدین (طلاق، فوت، درگیری، ....)

حضور دانش آموزان بومهن و روستاهای اطراف و نداشتن فرهنگ ثابت

 

چگونگی اجرای شناسایی دانش آموزان ضعیف

1

اجرای تست ریون توسط مشاورین و شناسایی دانش آموزان دارای بهره هوشی پایین

2

بررسی وضعیت نمرات دروس دوره راهنمایی توسط مشاوران و کادر دفتری و هماهنگی با دبیران

3

برگزاری آزمون آغازین برای کلیه کلاسها و اعلام نمرات مستمر توسط دبیران و معرفی دانش آموزان ضعیف

4

تهیه ی اطلاعاتی از وضعیت اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی دانش آموزان ضعیف

5

دعوت از اولیا دانش آموزان ضعیف و هشدار وضعیت کنونی فرزندانشان

6

پیگیری و کنترل نمرات توسط معاونین و مشاورین

7

هماهنگی با قسمت مشاوره برای دعوت از اساتید محترم دانشگاه برای ارائه راه حل مناسب و برنامه مطالعاتی بطور مستمر در آموزشگاه

 

2- تقویت انگیزه با استفاده از همیاری مشارکتی دانش آموزان

 

تنظیم برنامه 

شورای مدرسه، شورای دبیران، انجمن اولیا و شورای دانش آموزان

زمان تشکیل جلسات

شروع سال تحصیلی پس از نظرخواهی از دانش آموزان و دبیران

هدف مدرسه

افزایش انگیره و پیشرفت در دانش آموزان با استفاده از مدیریت مشارکتی

تحلیل نیازها

در مدارس ما شاهد عدم انگیزه دانش آموزان نسبت به پیشرفت و عدم مشارکت آنها هستیم در حالی که می توان با ایجاد انگیزه و مشارکت آنها را در امور مختلف آموزشگاه از نیروی پتانسیل آنها جهت پیشرفت درسی و اهداف تعلیم و تربیت استفاده کرد.

 

برنامه پیش بینی شده کارگروه

1

ایجاد آگاهی در دانش آموزان توسط دبیران هر درس

2

استفاده از مشاوران برای ارائه روشهای ایجاد انگیزه و مشارکت در طول برنامه کلاس اول

3

گروه بندی دانش آموزان در زمینه ها و دروس مختلف (با استفاده از طرح همیار معلم، مشاور و ...

4

تهیه بروشورها و فرمهای لازم برای دانش آموزان و دبیران

5

تقدیر و تشکر از کسانی که در این امر تلاش و کوشش بسیار به خرج می دهند

تحلیل عوامل درون مدرسه و بیرون مدرسه

 

عوامل درون مدرسه

عوامل برون مدرسه

قوت ها

ضعف ها

فرصت ها

تهدید ها

اطلاعات دبیران بطور نسبی

اطلاعات مشاوران و مربیان

عدم آگاهی دانش آموزان و بعضی از دبیران به مسأله همکاری و همیاری

همکاری دبیران و مشاوران

هماهنگی کادر با دبیران و مشاوران

عدم آگاهی خانواده ها

سهل انگاری دانش آموزان و تنبلی آنان

 

تشکیل صندوق احسان در آموزشگاه با کمکهای دبیران و افراد خیر خارج از مدرسه

            متأسفانه یکی از مشکلات موجود دانش آموزان فقر اقتصادی خانواده ها خصوصاً در آموزشگاه طالقانی که اکثر دانش آموزان از اطراف و روستاها می آیند، ضعف مالی بعنوان مانعی برای درس خواندن آنان است. برای برطرف کردن قسمتی از این مشکلات این صندوق از اول سال افتتاح می شود و کمکهای جمع آوری شده را به تناسب و هر ماهه بصورت هماهنگ ضمن گرامیداشت شخصیت دانش آموزان از طریق والدین تقسیم می شود.

تخصیص بن مواد غذایی، پوشاک و ... از طریق والدین

  دادن مسئولیت به دانش آموزان موردنظر و تقدیر و تشکر از طریق هدیه و جوائز

برگزاری جشنواره غذا توسط دبیران درس پرورشی برای ایجاد روحیه به کمک به دوستان از طریق همکاری کلاسی

استفاده از افراد خیر و جلب کمکهای آنان

استفاده از اولیا برخوردار و ثروتمند و جلب کمکهای آنان

برطرف کردن مشکلات این دانش آموزان از طریق اولیا و..

اعلام بصورت سرّی در شورای دبیران و تقبل هزینه یک دانش آموزان توسط یکی از دبیران

بازکردن حسب پس انداز برای بعضی از دانش آموزان یتیم

            1) بعد دیگر جلوگیری از افت و رشد دانش آموزان دبیرستان هستند که سعی خواهیم کرد با برنامه های در نظر گرفته شده که در ذیل می آید، همکاران را نیز با خود همراه نموده و گام مؤثری در این راه برداریم.

          2) ارتقای روحیه دبیران و افزایش رضایت شغلی

            تعلیم و تربیت تنها انتقال معلومات از فردی بنام معلم به نسل آینده نیست، بلکه باید وضعیت بگونه ای باشد که معلمان رضایت شغلی بیشتری از کار خود داشته باشند و باعث افزایش امنیت روحی و عاطفی دانش آموزان در وهله اول و مجموعه آموزشگاه شوند، و آموزشگاه و کادر آن در این سال در برنامه سالانه خود دبیران را یکی از پایه های اساسی تدریس و تعلیم و تربیت می داند و سعی خواهیم کرد با پیش بینی و انجام موارد ذیل قدمهای مؤثری را در این زمینه برداریم.

 

 تکریم و ارج نهادن به آراء و نظرات آنان در حد امکان

تشـویق هــای مــادی و معنوی از طرق مختلف (پذیرایی، اهداء هدیه به مناسبت تولد، اعیاد و ...)

تشکیل صندوق قرض الحسنه در بین همکاران

تبریک به همکاران ازر طریق sms برای تولد و ...

ترغیب همکاران برای اشتراک مجله رشد معلم و اختصاصی رشته خود

شناخت روحیات و تفاوتهای فردی آنان و چگونگی برخورد مناسب با آنان

ایجاد جو سالم و آرام و یکرنگی و صمیمیت و همکاری در بین کادر و همکاران

مهم شمردن حق انسانی دانش آموزان و تشویق همکاران برای ارتباط بهتر با آنان

دعوت از اساتید موفق و ارائه راهکارهای گوناگون به همکاران برای موفقیت بهتر

تقدیر و تشکر از همکارانی که توانسته اند در بین دانش آموزان محبوبیت و مقبولیت لازم را بدست آورند

 

   تشکیل گروههای آموزشی در آموزشگاه حداقل ماهی یکمرتبه

بحث و گفتگو پیرامون بودجه بندی و میزان محتوای کتابهای درسی

برپا کردن گروههای آموزشی

طرح سؤالات مشترک بین کلاسها و اجرای آزمونهای گوناگون

بالا بردن آگاهی دبیران و تقویت روحیه مطالعه

رفع اشکال و نواقص احتمالی و استفاده از تجربیات دیگران

طراحی آموزش یکنواخت در اداره و مدیریت کلاسها

اجرای آزمون های پیشرفت تحصیلی با هماهنگی همکاران

جلسات شورای دبیران

            شورای دبیران مهمترین کمک فکری و مشاوره ای در اداره آموزشگاه و محل مناسبی برای شناخت و ارائه راه حل و ایجاد روحیه همکاری است.

جلسات بصورت برنامه ریزی شده توسط گروههای مختلف درسی و به نمایندگی از دبیران در هر جلسه مطرح شود.

                  

 بررسی و تجزیه و تحلیل و تبادل اندیشه ها و اطلاعات

برنامه کاری

حضور اساتید فن درخصوص آموزش طرح درس جدید، نحوه تدریس، نحوه بکارگیری فن آوری

در صورت امکان تشکیل جلسه خارج از آموزشگاه انجام شود

ارتباط صمیمانه بین کادر خصوصاً مدیریت با دبیران از طریق ارائه پیشنهاد و انتقاد

معرفی کتابهای جدید و روشهای جدید تدریس و نوارهای سی دی و فیلم

دعوت از اساتیدی که باعث افزایش رضایت شغلی و امیدواری گردد

برگزاری مسابقات مختلف بین همکاران

بیان تجربیات همکاران در مورد مسائل مختلف فردی و خانوادگی

 

فعالیتهای مشاوره در آموزشگاه

            از مهمترین اهداف و وظایف آموزش و پرورش ایجاد زمینه برای رشد همه جانبه فرد و تربیت انسانهای سالم و مسئول برای ایفای نقش در زندگی فردی و اجتماعی است.

          فرآیند برنامه راهنمایی و مشاوره با در نظر گرفتن نقش هریک از عوامل مؤثر در امر تعلیم و تربیت اعم از برنامه های درسی، مدیر، معلم، عوامل اجرایی، والدین، همسالان و.... و نیز ویژگیهای روان شناختی فردی و گروهی دانش آموزان با به کارگیری روشهای علمی و تخصصی و فنون راهنمایی و مشاوره کمک کرد تا ضمن سازگاری عاطفی و روانی با شرایط و موقعیتهای مختلف نسبت به اخذ تصمیم و انتخاب مناسب اقدام نماید.حوزه هایی که مشاوره می تواند در آن مؤثر باشد:

 

الف: حوزه روانی 

  1- ارتباط با دانش آموزان نیازمند به خدمات مشاوره فردی و گروهی

 2-آموزش خودشناسی و تشخیصی

 3-آموزش مهارت های اجتماعی

  4-کنترل اضطراب و مقابله با افسردگی

 5- آموزش انطباقی

 

ب: علمی

 1-آشنایی با نظام جدید متوسطه

  2-شناخت محیط های تحصیلی و شغلی

   3-برگزاری تست ها و انتخاب رشته تحصیلی

 4-هدایت تحصیلی و انتخاب رشته تحصیلی

   5-روشهای صحیح مطالعه

  6-راهنمایی تحصیلی

  7-راهنمایی حرفه ای

 

 

ج: اجتماعی

 1-آموزش نظم و همکاری

 2- تعاون، همدلی

  3- احترام به حقوق دیگران (احقاق حق)

 4- اعتماد به نفس

  5- شیوه های دوست یابی

 6- آموزش سازش با محیط جدید

    7- آموزش روابط اجتماعی

 

د: حوزه دینی  

 ۱- ارتقاء سطح اعتقادات دانش آموزان

  2- کمک به رشد و تعالی روحی و حرکت به سوی کمال یا قرب الهی

 3- کسب هویت اسلامی و ملی

هدف سوم : ایجاد اعتماد به نفس و دستیابی به هویت

بزرگترین مشکل در دوران نوجوانی گم کردن خود و نداشتن هویت است، شاید خیلی از مسائل و مواردی که در دوره متوسطه با آن روبرو هستیم از همین جا نشأت می گیرد مانند افت تحصیلی، پایین بودن تحمل، نداشتن روابط عاطفی سالم با خانواده و همسالان، عدم اعتماد به نفس، عدم شناخت آگاهانه از موقعیت فردی و اجتماعی، عدم ادراک صحیح از انتخاب رشته و حرفه های مختلف و ...

برنامه ای که امسال با کمک مشاوران برای دانش آموزان خواهیم داشت:

 

کمک به هویت یابی و درک صحیح از موقعیت خود         

گروه برنامه ریز 

مشاوران، مدیر، شورای مدرسه، انجمن و شورای مدرسه

زمان

از آبان ماه بعد از شناخت عمومی دانش آموزان توسط مشاوران

 

تحلیل موضوع

با توجه به افت تحصیلی و مشکلات اخلاقی و رفتاری، عاطفی و ارتباطی که در بین نسل جوان ما وجود دارد، بزرگترین عامل آن را عدم درک درست از موقعیت خود، عدم داشتن هویت ملی و مذهبی می توان جستجو کرد، که این امر ما را بر آن داشت با کمک مشاوران نگاهی دقیق تر و موشکافانه تر داشته باشیم و گامهایی را برای برطرف کردن آن برداریم.

هدف آموزشگاه

کمک به دانش آموزان برای دست یابی به هویت، استقلال